Proces rekrutacyjny w firmie zakończył się sukcesem, jednak zatrudnienie nowego pracownika to dopiero początek – trzeba jeszcze w umiejętny sposób wprowadzić go do firmy, a więc przeprowadzić onboarding. Dowiedz się, co to znaczy w praktyce, poznaj kluczowe etapy procesu powitania w nowej pracy i sprawdź, jak zredagować powitalnego maila. Odkryj zalety onboardingu i zobacz, w jaki sposób monitorować jego efektywność.
Czym jest onboarding pracownika?
Onboarding z pewnością warto przeprowadzać. Co to znaczy dla firmy? Proces wprowadzania nowej osoby, poza jej powitaniem, ma konkretny cel: jest nim przygotowanie do wykonywania obowiązków oraz zapoznanie z firmą i jej kulturą organizacyjną. Onboarding można podzielić na kilka etapów:
- przed rozpoczęciem pracy – na tym etapie pracownik otrzymuje informacje o firmie, sposobie jej organizacji, stanowisku, na które został zatrudniony oraz o swoich obowiązkach;
- pierwszy dzień w nowej pracy – nowy członek zespołu spotyka się z przełożonym, poznaje swoich współpracowników, otrzymuje niezbędne informacje i materiały oraz rozpoczyna wykonywanie swoich obowiązków;
- okres adaptacyjny – jest to czas, w którym wdrażana osoba poznaje przedsiębiorstwo, dostosowuje się do nowych obowiązków oraz buduje relacje z koleżankami i kolegami.
Poszczególne etapy onboardingu można również umieścić na osi czasu. Często spotyka się podział na działania podejmowane przed rozpoczęciem zatrudnienia, realizowane w pierwszym dniu w nowej pracy, pierwszym tygodniu oraz miesiącu.
Mail powitalny w nowej pracy – więcej niż symboliczne powitanie
Standardową praktyką stosowaną w przedsiębiorstwach jest powitanie pracownika poprzez przesłanie mu specjalnej wiadomości elektronicznej. Mail powitalny w nowej pracy to często pierwszy kontakt z firmą, dlatego powinien być przyjazny i zawierać podstawowe informacje, takie jak:
- data rozpoczęcia i godziny pracy,
- informacje kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie osoby do firmy,
- kontakt do przewodnika po kolejnych etapach onboardingu.
To także dobra okazja do przedstawienia firmowej kultury, przywołania wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo oraz przekazania informacji praktycznych, takich jak agenda pierwszego dnia w pracy.
Jak powinno wyglądać powitanie nowego pracownika?
Pierwszy dzień w nowej pracy to ważne wydarzenie, dlatego wszystko powinno być starannie zaplanowane. Należy zadbać o to, by niezbędny sprzęt, taki jak biurko, komputer czy inne narzędzia, czekały na koleżankę lub kolegę przed jego pojawianiem się w firmie. Powitanie nowego pracownika nie oznacza, że już pierwszego dnia trzeba przedstawić mu wszystkie działy w przedsiębiorstwie – najlepiej zacząć od zapoznania go z najbliższym gronem współpracowników. Oprócz maila powitalnego w nowej pracy istotną funkcję spełnia także welcome pack, czyli powitalny pakiet zawierający niezbędne materiały szkoleniowe i firmowe gadżety. Ważne, by wszystkie procesy związane z powitaniem i wprowadzeniem pracowników umiejętnie rozkładać w czasie, pamiętając, że adaptacja to etap onboardingu, trwający od pierwszego dnia przez co najmniej kilka kolejnych tygodni.
Onboarding pracowników – dlaczego warto podejść do niego mądrze?
Profesjonalnie prowadzony proces powitania nowej osoby w pracy to inwestycja, która przynosi przedsiębiorstwu wiele korzyści:
- odpowiednio przygotowany onboarding pracownika pozwoli mu szybciej osiągnąć pełną produktywność,
- nowo zatrudniona osoba otrzymuje niezbędne narzędzia, wiedzę i wsparcie, które pomagają jej zrozumieć swoje obowiązki i oczekiwania,
- odpowiednio dobrane etapy i działania w onboardingu sprawiają, że pracownicy czują się mile widziani w nowej pracy i są bardziej skłonni pozostać w niej przez dłuższy czas,
- onboarding, który skupia się na firmowej kulturze i wartościach, pomaga pracownikom lepiej zrozumieć misję przedsiębiorstwa, pozytywnie wpływając na ich zaangażowanie oraz motywację.
Warto także pamiętać, że odpowiednia strategia onboardingowa pomaga zapobiegać częstej wymianie kadr, co zmniejsza koszty związane z procesami rekrutacyjnymi. Jednocześnie firma, która słynie z profesjonalnego i przyjaznego powitania nowych pracowników, zwiększa swoje szanse na przyciągnięcie najbardziej wartościowych kandydatów.
Monitorowanie onboardingu pracowników
Warto jednak pamiętać, że wprowadzenie nie kończy się na wysłaniu powitalnego maila, pokazaniu miejsca nowej pracy oraz przedstawieniu współpracowników i kierownictwa. Proces onboardingu ma charakter ciągły i jak każdy wymaga rzetelnej oceny. Dzięki regularnemu monitorowaniu i ocenie efektywności działań związanych z powitaniem firma może identyfikować obszary do poprawy i dostosować swoje procedury do zmieniających się potrzeb pracowników. Weryfikację założonych celów oraz wskaźników sukcesu warto powtarzać okresowo, np. poprzez ankiety satysfakcji po pierwszym dniu, tygodniu, miesiącu czy trzech miesiącach w nowej pracy. Potrzebujesz wsparcia profesjonalistów? W PMC oferujemy Ci elastyczną platformę, która pozwoli zaplanować kompleksowy i skuteczny onboarding i pozwoli Ci wciąż go ulepszać dzięki rzetelnym raportom. Nie wspominając o tym, że zachwyci każdego nowego pracownika 😊. Już dziś postaw na onboarding HR za pomocą aplikacji PMC!